Vallhundswhippet!

Att skaffa en helt ny ras är väldigt spännande, nyttigt och lärorikt. För visst har jag haft kontakt med vinthundar tidigare, på kurs, på tävling etc. men det blir ju aldrig riktigt samma sak som att leva tillsammans med en.

Och det som slagit mig mest är vilka vallhundsegenskaper han har, vilka jag inte uppfattat vinthundar ha tidigare. Visst är det så att de har stark flockkänsla, och kanske inte är lika självständiga som mina terriers, och det märker vi genom att han konstant springer mellan mig och Simon om vi är ute tillsammans och inte går precis bredvid varandra eller att jag får släpa med honom om någon av de andra hundarna är lösa och inte riktigt hänger med i promenadtakten, för han måste veta var den andra hunden är…

DSC00404

Men jag har också märkt på andra ställen, som vid jakt, om mina terriers har hittat ett buskage där det legat en hare eller dylikt så är de på den platsen där haren legat, whippeten springer runt, runt, fram och tillbaka, runt och runt buskaget istället.

Likaså gick vi på en häst med ryttare vid ett tillfälle, där jag inte han att få in Oboj, och där såg vi det ännu mer, han sprang runt, runt hästen, försökte fösa den framåt, och sedan sprang han runt igen, precis som en kroppsvallare ”arbetade” han med hästen.

Dock har han inga problem att ligga kvar i sängen på morgonen medan jag lagar frukost på nedervåningen… Japp, spännande är det!

2014-11-19 10.35.55

Lämna en kommentar